Der er mange tekstforfattere på markedet. Du finder både kompetente freelance tekstforfattere, samt SEO skribenter der er tilknyttet professionelle bureauer. Men hvordan finder man den helt rette tekstforfatter? Få de bedste tips her.

Find eksempler på tidligere værker

Du kan danne dig et indtryk af tekstforfatterens kompetencer ved at se nærmere på tidligere værker.

Spørg gerne ind til tidligere artikler, som vedkommende har skrevet, og læs dem grundigt igennem. Kvaliteten er selvfølgelig vigtigst at se nærmere på, men du kan også få et indtryk af tonen og stilen. Enhver god tekstforfatter har noget erfaring med sig, så det er relativt nemt at finde tidligere værker.

Start med en lille ordre

Hvis det er første gang, at du benytter dig af en bestemt freelance tekstforfatter eller et bureau der tilbyder tekster, så bestil en lille ordre første gang.

Det kunne for eksempel være en enkelt håndfuld tekster, der ikke dækker dine primære behov fra start, men som alligevel kan bruges, hvis kvaliteten ellers er på plads.

Viser det sig, at tekstforfatteren leverer et godt stykke arbejde første gang, så kan du altid vende tilbage med en ordre mere. Næste gang kan bestillingen måske være lidt større og dække over noget mere omfattende indhold, som vil få større betydning for din virksomhed.

Aftal prisen på forhånd

Ideelt aftaler du prisen med tekstforfatteren på forhånd. På den måde bliver der ingen overraskelser senere.

De fleste tekstforfattere tager enten en timepris eller en pris pr. ord. Vi nævnte tidligere, at du kan starte med en lille ordre, hvis det er første gang du bestiller tekster hos en bestemt freelancer eller et bestemt bureau. Men ofte er det muligt at få en bedre pris ved at lave bulk-bestillinger, og det kan derfor overvejes, hvis tekstforfatterens kompetencer allerede har vist sig at være gode.

Overvej en SEO tekstforfatter

Almindelige tekstforfattere er der mange af, og ved at hyre dem kan du sagtens få nogle suveræne tekster. Men hvis du går op i SEO, og hvis du gerne vil hente endnu flere kunder til, så find en tekstforfatter med forstand på SEO. På den måde kan teksterne optimeres efter Googles nuværende standarder, hvilket er en rigtig stor fordel.

Fortæl grundigt om dine behov

Jo flere informationer du giver om den opgave, du skal have løst, jo bedre bliver resultatet også. Mange tekstforfattere kan sagtens lave fint indhold ud fra enkelte keywords og idéer, men hvis det gælder særligt vigtigt indhold, så er det vigtigt, at du giver tekstforfatteren et ordentligt indtryk af, hvad du har brug for.

Fortæl som minimum om det overordnede emne og de ønskede keywords, når du bestiller en tekst. Derudover kan det også være en god idé at nævne sekundære fokuspunkter, målgruppe, samt hvor teksten skal publiceres. På den måde har tekstforfatteren de bedste muligheder for at levere et relevant stykke arbejde.

Tjek referencer hvis du er i tvivl

Det er ikke alle tekstforfattere, der åbent reklamerer med deres referencer. Men hvis du spørger ind til det, så vil de fleste dygtige tekstforfattere kunne sende eksempler på tidligere arbejdsgivere.

Det er ikke altid nødvendigt at tjekke op på referencer, hvis alt andet ellers ser fint ud, men det skader aldrig. Hvis valget står mellem nogle forskellige tekstforfatter – eller forskellige bureauer – kan referencerne måske være den sidste lille faktor, der hjælper med at afgøre beslutningen.