Hvis du driver en online virksomhed og gerne vil have flere kunder, så er der ingen vej uden om søgemaskineoptimering (SEO). Det er den bedste langsigtede løsning, da du vil mærke fordelene i flere år frem, hvis først du begynder at indtage nogle flotte placeringer i søgeresultaterne.

På grund af mangel på tid og ressourcer vælger de fleste online virksomheder at outsource til et SEO bureau. Det er en smart idé, hvis virksomheden ikke selv ønsker at arbejde med SEO, men stadig ønsker en veloptimeret side, der tiltrækker besøgende fra Google. For eksempel kan du finde et bureau i nærområdet, der kan hjælpe med SEO Odense eller en anden dansk by med masser af erhvervsaktivitet.

SEO er svært, men effektivt

Uden erfaring og uden de rette ressourcer er det svært at udføre SEO, der virker. Det kræver først og fremmest en del viden om, hvordan en hjemmeside skal opsættes, og hvordan strukturen på hver enkelt side kan virke attraktiv for både de besøgende og for søgemaskinerne.

Den interne del, altså den optimering der foregår på egen side, er dog stadig lettere at klare end den eksterne del. Her handler det om at bygge links udefra, og det kan være svært. Links betyder utroligt meget i forhold til søgeresultaterne. Og mange hjemmesider er kun villige til at linke ud, hvis det giver god mening, eller hvis de modtager betalt kompensation for det. Derfor kan outreach nogle gange være svært. Det bør stadig forsøges, men en god genvej til høje rangeringer er selv at have linkressourcer til rådighed. Det har de fleste virksomheder ikke, men det har nogle af SEO bureauerne, så her er det oplagt at få hjælp.

SEO er altså svært at udføre, og det er derfor, at mange online virksomheder outsourcer indsatsen. Men effekterne er ofte så mærkbare, at den svære indsats næsten altid betaler sig. Med tiden kommer der mere og mere konkurrence i søgeresultaterne, så en professionel tilgang er vigtig. På den måde sikrer du dig en klar fordel overfor konkurrenterne.

Den bedste vej til flere kunder

For de fleste virksomheder er SEO den bedste vej til flere kunder – i hvert fald i det lange løb. Det gælder både for store landsdækkende virksomheder, samt lokale virksomheder.

Over kort sigt kan du argumentere for, at betalt annoncering er mere effektivt, men hvis du ønsker besøgende fordelt over flere år, så får du typisk mere ud af en investering i SEO. De to metoder kan sagtens kombineres, hvilket mange virksomheder også gør.

Den endelige pointe er dog, at søgemaskineoptimering er utroligt vigtigt. Som online virksomhed kommer du ikke langt uden SEO – i hvert fald går du glip af en masse potentielle kunder, hvis du ikke lægger en indsats i det. Har du ressourcer til at udføre SEO, så anbefaler vi, at du arbejder på det fra start. Hvis ikke, så hyr et professionelt webbureau. Gerne i samme by som du selv er aktiv. Et bureau i Odense er for eksempel at foretrække, hvis du selv leder efter hjælp til SEO Odense.