Søgemaskineoptimering (engelsk: Search Engine Optimization, forkortet: SEO) er et udtryk, oprindeligt fra det engelske sprog, for alle de aktiviteter der er med til at gøre en hjemmeside mere synligt på nettet.

Den bygger dels på hvordan brugerne søger efter hjemmesider, og dels på hvordan søgemaskiner virker. Når søgemaskiner som Google finder websteder, anvender de flere hundrede faktorer til at vurdere hvilke websider der er mest relevante for en bestemt søgning.

Brugerne på den anden side interesserer sig i de fleste tilfælde mere for de første og øverste resultater på den første side. Målet med SEO er derfor at optimere så mange af de faktorer der er relevante for Google og andre søgemaskiner, for at være mere synligt og længere oppe i søgeresultaterne.       

relaterede indlæg: Den ultimative SEO guide

SEO trin

SEO kan indeholde flere forskellige aktiviteter alt afhængigt af den valgte målgruppe, man gerne vil nå med sin hjemmeside. Dog, i en større eller mindre omfang, indeholder den altid de følgende syv trin: 

  1. Keywordanalyse
  2. Teknisk SEO
  3. Indholdsoptimering
  4. Linkbuilding
  5. Social synligheds optimering
  6. User engagement optimering
  7. Effektmåling 

Søgeordsanalyse

En keywordanalyse handler om at man analyserer hvordan den udpegede målgruppe søger på nettet, og hvilke ord og fraser de bruger. Det er de søgninger, man gerne vil ranke på, for at være langt oppe i søgeresultaterne og dermed synligt for ens målgruppe. På grundlag af keywordanalysen vælger man et antal af keywords, man vil ranke på. For at ens hjemmeside kan blive fundet af f.eks. Google, skal der også være en del avancerede og komplekse tekniske detaljer på plads.

Teknisk SEO

Det er her hvor teknisk SEO kommer ind. Her ser man på kode og frameworks. Søgemaskiner er generelt gode til at forstå forskellige slags websider og kode. De fleste webshops og CMS er ofte ret søgemaskinevenligt. Hvis man dog bevidst eller ubevidst forhindrer dem i at indeksere ens hjemmeside, kan det have betydning for sidens generelle synlighed.

Indholdsoptimering

Indholdsoptimering derimod handler om at man matcher indholdet på sin hjemmeside til de valgte keywords, man vil ranke på. Helt optimalt er hvis man til ethvert vigtigt keyword har en side på sit websted der er optimeret til netop dette keyword.

Linkbuilding

Linkbuilding handler om at man får andre websider til at linke til ens hjemmeside. Et link fra en prominent webside tæller mere end et link fra en lille ukendt webside. Herudover er man også interesseret i såkaldte earned links, altså links man får, fordi man har lavet en hjemmeside af høj kvalitet med relevant og interessant indhold.

Social synligheds optimering

I social synligheds optimering analyserer man hvad der foregår i de sociale medier, og hvad det er for emner, websites, firmaer og produkter, folk synes er mest interessante lige nu. Det handler også om at man styrker og opbygger sin hjemmesides profil på de sociale medier da der er en søgemaskine værdi i en social medias synlighed. 

User engagement optimering

User engagement optimering fokuserer på de data der siger noget om hvad en bruger laver på selve siden. Det er data som tid brugt på siden, antal sidevisninger pr. user session, download af software, bøger og andet, brugerkommentarer, udgående links og etc.

Måling

Som afslutning på SEO udfører man altid en effektmåling. Det er en slags måling af, om søgemaskineoptimeringen har ført til mere synlighed, trafik og handling hos brugerne.  

Læs mere om SEO hos Web SEO